Jakich kosmetyków używają mężczyźni?- Wiadomości Kosmetyczne, Marzec 2007 Nr 1-3(11)

Jakich kosmetyków używają mężczyźni?

 

04.04.2007.
Te czasy, kiedy mężczyźnie do pielęgnacji wystarczał jedynie krem do golenia, minęły już bezpowrotnie. Dziś świadomość, że wygląd, pierwsze wrażenie, decydują często o sukcesie zawodowym i osobistym jest wśród panów powszechna. ImageSkóra mężczyzny różni się od skóry kobiety. Jest o około 20% grubsza, ale zmarszczki pojawiają się na niej szybciej i są głębsze. No i oczywiście typowo męska rzecz – zarost, który obejmuje około 1/3 twarzy. Częste golenie podrażnia skórę i wysusza ją, dym papierosowy przyspiesza starzenie, długie wpatrywanie się w monitor komputera lub drogę nad kierownicą sprzyja powstawaniu zmarszczek. Serie preparatów przeznaczonych dla panów różnią się od damskich nie tylko sposobem działania, ale także linią zapachową. Z reguły są silnie matujące, a dla wygody sprzedaje się je najczęściej w tubkach bądź opakowaniach z aplikatorem. Często zawierają składniki zapobiegające podrażnieniom i zakażeniu skóry po goleniu, łagodzące objawy nadwrażliwości skóry (zaczerwienienia i krostki na policzkach, brodzie i szyi), czy poprawiające odporność naskórka na mikro urazy przy goleniu. Ponadto w ich skład wchodzą filtry przeciwsłoneczne, witaminy przeciwdziałające starzeniu się skóry, środki nawilżające.Do golenia, nawilżające i przeciwzmarszczkowe
Wyniki badań marketingowych, przeprowadzonych przez studentów Politechniki Wrocławskiej jednoznacznie wskazują, iż najpopularniejszymi kosmetykami używanymi przez panów są te związane z zabiegiem golenia, a w szczególności balsam po goleniu oraz pianka do golenia i żel. 9 proc. ankietowanych nie odczuwa potrzeby używania kosmetyków z tej grupy, wskazując raczej na golarki elektryczne. To odpowiedź typowa zwłaszcza dla młodych respondentów zmuszonych do życia w ciągłym pośpiechu. Natomiast w grupie kosmetyków do pielęgnacji twarzy czołowe miejsca zajmują: krem nawilżający oraz żel do mycia twarzy. Wykształceni, młodzi mężczyźni na średnim i wyższym szczeblu menadżerskim sięgają po nie najczęściej. Z wolna wyłania nam się obraz potrzeb mężczyzny w wieku do 35 lat, ceniącego sobie wygodę i swój wolny czas, dysponującego kwotą „wolną” (kwota po odliczeniu wydatków na konsumpcję) powyżej 800 zł. Zmieniają się również preferencje mężczyzn w przedziale wiekowym 36-45 lat. Większy nacisk kładą oni na pielęgnację skóry używając kremu lub pianki do golenia. Z wolna zaczynają sięgać też po krem przeciwzmarszczkowy, co można uznać za małą rewolucję w dziedzinie pielęgnacji męskiej skóry. Ich miesięczna kwota „wolna” jest dość zróżnicowana i oscyluje między 300 a 1500 zł. Ankietowani z przedziału wiekowego od 46 lat wzwyż najbardziej cenią sobie tradycjonalizm i wygodę używania kosmetyków, chociaż nie jest to regułą. Sięgają oni po produkty w cenie umiarkowanej, od lat sprawdzone lub też po te markowe z najwyższej półki, najczęściej wybierając piankę do golenia i wodę po goleniu. Wskazują też na zapach jako czynnik decydujący o zakupie. Najmniej poddają się różnym najnowszym trendom kosmetycznej mody. Ich zasobność portfela, a więc kwota „wolna”, którą mogą przeznaczyć jest najbardziej zróżnicowana wśród ankietowanych i waha się od 1 zł do 2500. Należy podkreślić, że wszyscy ankietowani twierdzą, iż najmniej decydującym czynnikiem, którym kierują się przy wyborze kosmetyku jest reklama oraz opakowanie.

Żel do włosów i ekskluzywny zapach
W kosmetykach do pielęgnacji włosów 25 proc. respondentów wskazało jako produkt najchętniej nabywany żel do stylizacji włosów, a po 5 proc. odżywkę witaminową i piankę do układania włosów. Ta kategoria kosmetyków zdobywa sobie coraz szersze kręgi użytkowników.
W kosmetykach zapachowych natomiast, których używanie wskazali wszyscy ankietowani, najbardziej pożądanym jest dezodorant, woda po goleniu, antyperspirant i woda toaletowa. Warto również zaznaczyć, że zapachy to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się kategorii na rynku kosmetycznym. Asortyment przeznaczony dla mężczyzn ulega stałemu rozszerzeniu o nowe produkty. Dzieje się tak za sprawą powiązania wielu czynników. Dwa najważniejsze to te, że Polacy mają coraz zasobniejsze portfele, a sprzedaż zapachów generalnie rośnie stymulowana przez świat mody, który jest wyznacznikiem globalnych trendów i roli mężczyzny we współczesnym świecie. W tej grupie produktów jak wynika z ankiet tylko 3 proc. respondentów wybiera kosmetyki najtańsze. 82 proc. sięga po produkty sprawdzone, w umiarkowanej cenie, a 15 proc. preferuje drogie i markowe zapachy. Po te ostatnie najchętniej sięgają młodzi mężczyźni, z wykształceniem wyższym z kwotą „wolną” miesięczną powyżej 800 zł.

Najpierw cena, potem marka
Decydującym czynnikiem przy wyborze kosmetyku najważniejsza jest wciąż cena, która w świadomości ankietowanych okazała się argumentem kluczowym. Marka znalazła się na miejscu drugim, a jakość na trzecim. Jednak perspektywy dla markowych produktów są coraz lepsze, co potwierdzają badania marketingowe. Dzieje się tak być może za sprawą czołowych firm, które dość mocno pracują nad wizerunkiem swoich produktów. Również poprawa warunków życia i wzrost zamożności w krajach rozwiniętych wzmagają pęd do coraz zdrowszego i ładniejszego wyglądu, co powoduje także powiększenie kręgu użytkowników kosmetyków.
Ważnym z punktu widzenia mężczyzny dokonującego zakupu okazał się kolor opakowania kosmetyków zapachowych. Ankietowani chętniej wskazywali na produkty w opakowaniach w kolorach czerwonym, niebieskim, czarnym, ze złotymi lub srebrnymi wstawkami, albo z kombinacjami tych wszystkich kolorów. Po dokonaniu analizy danych okazało się również, że mężczyźni wolą kupować pojedyncze produkty niż całe zestawy. Wyjątkiem jest okres przedświąteczny.

Marek Bachorski-Rudnicki, Adsystem

Wiadomości Kosmetyczne, Marzec 2007 Nr 1-3(11)