Rollup -em o ścianę: Kliencie STOP – Nadchodzi POS

Zasada jest bardzo prosta. System POS umieszcza się po to i w taki sposób, by potencjalnego klienta zatrzymać i skusić do zakupu.

Materiały POSM (Point of Sales Materials), zwane także w skrócie POS lub POP (Point of Purchase), to ta część nośników reklamy BTL, która jest dostępna tuż w punkcie sprzedaży lub jest z nim w jakiś sposób powiązana.

System wystawienniczy POS to ta część reklamy, która z założenia zawiera wszystko to, co działa na klienta właśnie w tym czasie, kiedy właśnie on kupuje lub planuje zakup.

Niektórzy specjaliści mówią, że POS to zagadnienie niezwykle szerokie, gdyż może obejmować zarówno sam produkt i jego opakowanie, oznaczenia przypółkowe, ekspozycje promocyjne i ich komunikację, instalacje typu shop-in-shop, wszystkie dodatkowe materiały reklamowe, a także marketing sensoryczny (zwany marketingiem 5D – oddziałujący na wszystkie ludzkie zmysły), wideomarketing, visual merchandising, a nawet gazetki promocyjne, stronę internetową sklepu i bilboardy umieszczone w okolicy.

Z reguły jednak upraszcza się znaczenie POS’a do prostej funkcji, czyli do nakłonienia do zakupów. Bo to właśnie te czynniki mają wpływ na decyzje kupującego, kiedy znajduje się on w tzw. „trybie kupowania”.

Wtedy użycie materiałów z grupy BTL, zwanych popularnie POSM sprawdza się najlepiej i przynosi najlepszy skutek. Warto, więc zainwestować w proste systemy typu np. rollupy, potykacze, ścianki, stoiska i inne, by odnieść zamierzony cel i nakłonić klienta do zakupu.

POS-y mogą pełnić bowiem funkcje ekspozycyjne, wizerunkowe, informacyjne (o cenie, o cechach produktu, jego lokalizacji), stopujące, przykuwające wzrok i oddziałujące na nastrój. Mogą być także drogowskazem i prowadzić do produktów już klientowi znanych, do nowości oraz promocji.

Marek Bachorski-Rudnicki