Podsumowanie roku dla pisma “Świat Poligrafii”.

  • Jakie obroty zanotowali Państwo w 2009 r.? Czy w porównaniu z poprzednim rokiem są one znacząco niższe/wyższe? Jaki wpływ miał na to obecny kryzys i to, jak oddziałuje on na rynek reklamowy?

    Branża reklamowa to ogromny, podzielony na wiele grup sektor. Są grupy które odnotowały spadek obrotów, ale są też i takie które odnotowały wzrost. Klienci chętniej rezygnują z prasy, która wciąż jako medium jest w fazie schyłkowej oraz stacji radiowych i outdooru. Na uwagę zasługuje dynamiczny wzrost wydatków na indoor. Z uwagi na to, że firma Adsystem celuje właśnie w ten rynek możemy pochwalić się wzrostem obrotów o około 15 – 20 % w stosunku do roku ubiegłego.

    Odkąd wszyscy zaczęli używać słowa kryzys, Klienci coraz częściej zaczęli to wykorzystywać i domagać się niższych cen. Duże obniżki są zwykle efektem kryzysu, a nie zaledwie spowolnienia, z którym mamy do czynienia na polskim rynku. Z drugiej strony jednak Klienci zdecydowanie więcej wydają na komunikację marketingową rynek stale więc rośnie, rosną również wydatki na media. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że wszyscy powinni być usatysfakcjonowani. Tak zwany „kryzys” w branży systemów wystawienniczych nie jest aż taki straszny. Branża reklamowa oparta na systemach wystawienniczych, mimo, że będzie rosnąć wolniej, wciąż jest w świetnej kondycji na tle globalnym.

    • Jakie usługi cieszyły się w mijającym roku największym wzięciem wśród klientów (pod kątem formatów, materiałów i technologii)? Czy w związku z recesją ich potrzeby zmieniły się w ciągu ostatniego roku?

    Dziś liczy się głównie jakość w każdym wymiarze. Klient stał się bardziej wymagającym. Szuka wyróżnienia swojej marki na tle innych firm na bardzo dobrym jakościowo nośniku ale za rozsądną cenę. Od wielu lat specjalizujemy się w dostarczaniu najlepszych jakościowo produktów POS. Nasza firma dokonała w tym roku istotnej zmiany jakościowej nośników na lepsze, gwarantujące wyższą jakość ekspozycji, mam tu na myśli głównie nośniki premium i wyższe. Klient w związku z recesją oczekuje przede wszystkim rzetelnej i czytelnej informacji. Agresywne i wszechobecne kampanie reklamowe powodują, że Klienci oczekują nie tylko produktu dobrej jakości ale wsparcia przed i po sprzedażowego, natomiast na agencjach reklamowych wymusza to poszukiwanie coraz lepszych nośników, mediów i pomysłów na prezentację reklamodawcy.

    • Jakie inwestycje poczyniliście Państwo w mijającym roku? Czy na rynku pojawiły się w tym czasie nowe urządzenia/materiały, które można uznać za przełomowe?

    Rynek systemów wystawienniczych przechodzi obecnie etap stabilizacji. Po wielkim boomie spowodowanym otwarciem rynku dalekowschodniego i ogromnym imporcie systemów wystawienniczych wątpliwej jakości, obecnie następuje odwrót zainteresowania tymi produktami przez Klientów na rzecz jakościowo dobrych systemów. Największą inwestycję poczyniliśmy nie w materiały i sprzęt lecz inwestując w komunikację z Klientem. W naszej firmie największą wagę przykładamy do systemu komunikacyjno – informatycznego, który ma z jednej strony za zadanie skrócić czas oczekiwania na gotowy produkt nawet do jednego dnia oraz, co dla nas jest szczególnie istotne, usprawnić komunikację z Klientem na każdym etapie zlecenia.

    Obecnie na rynku nie ma sensu budować przewagi konkurencyjnej inwestując w sprzęt czy nowe technologie, bo te obecne są tak zaawansowane, że potrafią sprostać wymaganiom Klientów. Przełomowe w tej branży może okazać się zaufanie Klientów do producentów systemów wystawienniczych oraz agencji reklamowych, co może zwiększać lub zmniejszać popyt na ich usługi. Warto zdać sobie sprawę, że w tej branży nie przedmiot jest tak ważny jak podmiot. Odpowiedzialność społeczna biznesu zaczyna odgrywać pierwszoplanową rolę.

    • Jak Państwa zdaniem na Wasz biznes wpłynie przepis zakazujący zasłaniania okien budynków reklamami wielkoformatowymi (na razie dotyczy tylko Warszawy)?

    Z uwagi na to, że Adsystem jest producentem systemów wystawienniczych skierowanych do wykorzystywania wewnątrz pomieszczeń, paradoksalnie przepis ten wpłynie jak najbardziej korzystnie dla naszej firmy i dostawców systemów wewnętrznych. Reklamodawcy zamiast inwestować w te systemy, będą zmuszeni inwestować w produkcję wewnętrzne. W moim odczuciu zakaz ten spowoduję, że agencję outdorowe będą zmuszone poszukiwać nowych możliwości i rozwiązań. Jednym z nich jest pojawiająca się jak grzyby po deszczu reklama na ekranach LCD.

    Marek Bachorski- Rudnicki ( Świat Poligrafii Grudzień 2009 )