Reklama na terenie centrum handlowego.

1. Jakie produkty poleciłby Pan do budowania ekspozycji na terenie centrum handlowego ?

Polityka eksponowania produktów w marketach jest znana nie od dziś. W dziale produktów FMCG zabiegiem marketingowym, który świetnie spełnia swoje zadanie jest umożliwienie konsumentowi degustacji promowanego produktu. Forma promocji jest tutaj bardzo istotna i odgrywa ogromną role. Im stoisko jest ciekawsze, przykuwające wzrok tym większa szansa na wzbudzenie zainteresowania w konsumencie a potencjalnym kliencie. Kształty tego typu stoisk mogą być różne zależnie od potrzeb zamawiającego. W chwili obecnej bardzo dobrze spełniają swoją rolę stoiska o kształcie owalnym z tzw. górnym toperem. Najważniejszym jednak elementem jest dobranie odpowiedniej grafiki, która połączy estetykę z przebojowością. Skutecznym zabiegiem jest umieszczenie symboli/grafiki kojarzącej sie np. z okresem świątecznym lub z oferowanym produktem i ewentualnym logo firmy. Podstawowym błędem jest szukanie zbyt skomplikowanych rozwiązań technicznych. Bywa, tak, że zaawansowane systemy wystawiennicze gubią przekaz skierowany do konsumenta, utrudniając dostęp do produktu itp. W kontekście kolorystyki dominują raczej barwy ciepłe połączone w harmonicznych kompozycjach. Chcąc wzbudzić zainteresowanie konsumenta produktem, trzeba znać czynniki kształtujące jego decyzje czyli motywacje. Można je poznać przez zadawanie pytań co konsument potrzebuje? Co konsumenci kupują i gdzie? Następnym elementem jest rozpoznanie potrzeby. Bodziec powinien skłonić konsumenta do rozpoznania odczuwanej potrzeby. W jej rozpoznaniu jest pomocna ocena, do której konsument wykorzystuje zewnętrzne jak i wewnętrzne źródła informacji( reklama, katalogi, zdobyte wcześniej doświadczenie). To, czego klient doświadcza w Centrach Handlowych robione jest dla oprawy istniejących tam sklepów. Zadanie jest proste: zaspokoić coraz bardziej wymagających klientów. Nie liczy się tylko cena i jakoś towaru. Teraz ogromną rolę odgrywa marka produktu, jego wizerunek w mediach i punkcie sprzedaży, to, jaką produkt ma promocję, jak przyciągająca uwagę jest jego reklama. Zaczęły liczyć się emocję, których klient doświadcza robiąc zakupy. Te czasami nieuświadomione przeżycia, jeśli będą miały pozytywne skojarzenia, mają w przyszłości przyprowadzić klienta w to samo miejsce, by ponowił zakup.


2. Z jakich produktów klienci korzystają najczęściej ?

Konsumenci stanowią zbiorowość silnie zróżnicowaną. Stwarza to konieczność agregacji zachowań, dokonywania pewnych uogólnień i uproszczeń. W tym roku stawiamy na prostotę i skuteczny przekaz. Takim produktem, który spełnia te wymagania są systemy popularnie zwane rollupami. Jest to niezastąpione narzędzie do wspomagania różnego typu działań marketingowych, wszędzie tam gdzie bezpośredni kontakt wymaga wzmocnienia przekazu wizualnego. Doskonale nadaje się na targi, promocje, pokazy. Dzięki swej niewielkiej wadze z powodzeniem wykorzystywany jest przez przedstawicieli handlowych. Bardzo skutecznym systemem wystawienniczym wzmacniającym przekaz reklamowy są różnego rodzaju stojaki
Najbardziej popularne, zwane stojakami reklamowymi L, od litery, którą przypominają, mają za zadanie zwrócić uwagę potencjalnego klienta zarówno swoją funkcjonalnością, prostotą, łatwością montażu jak i efektywnością samego przekazu reklamowego. Jest to produkt, który świetnie nadaje się na różnego rodzaju szkolenia, spotkania biznesowe czy promocje. Natomiast w dziale produktów FMCG zabiegiem marketingowym, który świetnie spełnia swoje zadanie, jest umożliwienie konsumentowi degustacji promowanego produktu. Dużą popularnością cieszą się zatem stoiska-standy o różnych, czasem fantazyjnych kształtach. Najważniejszym elementem jest dobranie odpowiedniej grafiki, która połączy estetykę z przebojowością. Najnowsze technologie pozwalają na wykonanie stoisk degustacyjnych z dowolnego materiału takiego jak karton, tworzywa sztuczne, aluminium, drewno czy szkło. W praktyce często łączy się te materiały uzyskując zaskakujące efekty. W zależności od czasu trwania akcji promocyjnej czy przeznaczonych na promocje funduszy stosuje się stoiska najtańsze, najmniej trwałe z kartonu czy kłopotliwego w utylizacji pcv do dobrych jakościowo, trwałych i mocnych z aluminium czy ekologicznych drewnianych.

3. Czy reklama na terenie centrum handlowego jest, Pana zdaniem, dobrym pomysłem?

Reklama zazwyczaj ma na celu skłonienie konsumenta do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np. promowanie marki). Wychodząc z tego założenia możemy zauważyć, że zdecydowana większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi. Reklama wewnątrz sklepu opiera się na trzech elementach: projekt lokalu, merchandising (czyli wszystkie towary, które umieścimy w tym lokalu) i operacja (czyli wszystko, co robią pracownicy). Umiejętne sterowanie wszystkimi tymi elementami decyduje o końcowym sukcesie handlowym.
Udając się do centrów handlowych i innych obiektów zbiorowej konsumpcji nawet nie zdajemy sobie sprawy, że stajemy się obiektem ogromnej manipulacji głównie ze strony speców od merchandisingu. Muszą oni sprawić, aby zakupy były przyjemne i kojarzyły się raczej z zabawą aniżeli codzienną koniecznością. Można powiedzieć, że nowe środki konsumpcji wyzyskują konsumentów gdyż sprawiają, że ludzie kupują więcej niż potrzebują płacą więcej, niż trzeba, i wydają więcej niż powinni. Domy towarowe, supermarkety, centra handlowe cieszą się coraz większą popularnością i to bez względu na wiek. Ludzie coraz więcej czasu spędzają w supermarketach i zostawiają tam coraz więcej pieniędzy. Z tych tez powodów dobrze zaplanowana reklama na terenie centrum handlowego może przyczynić się do znacznego wzrostu postrzegania marki czy produktu, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż.

Marek Bachorski – Rudnicki