Stojaki i displaye poprawiają ekspozycję napojów – Wiadomości Handlowe Nr 5(61) Maj 2007

Stojaki i displaye poprawiają ekspozycję napojów

14.05.2007.
Napoje i soki są produktami, które równie dobrze sprawdzają się jako asortyment  impulsowy, jak i tradycyjnie sprzedawany z półki. Od rodzaju ekspozycji oraz miejsca jej zlokalizowania w sklepie zależy więc wykorzystanie potencjału tego segmentu. Według Iwony Jacaszek, dyrektora ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, napoje i soki są kategorią, której sprzedaż można zdecydowanie zwiększyć poprzez dodatkowe ekspozycje. Dlatego w trakcie wizyty w sklepie klient powinien mieć kilka okazji do sięgnięcia po napoje.
Marek Bachorski-Rudnicki z ADSystem zwraca z kolei uwagę, że dobrze przyjmowane przez klientów są promocje z możliwością degustacji. – Im ekspozycja bardziej przyciąga uwagę, tym większa szansa na zainteresowanie kupującego. Najistotniejsze jest więc dobranie odpowiedniej grafiki. Elementy graficzne powinny łączyć innowacyjność z przebojowością – mówi. Jednak we wszystkich działaniach promocyjnych ważne jest wyczucie i unikanie przesady, aby klient był zainteresowany, ale nie przytłoczony. Dlatego, oprócz czytelnego wzornictwa, efektywnej grafiki i prostej konstrukcji, elementy ekspozycyjne powinny być wykonane z odpowiednio dobranych materiałów. W tym przypadku znaczenie ma nie tylko oddziaływanie na kupującego, ale i funkcjonalność stoiska wykorzystywanego do promocji napojów w sklepie, gdzie często powierzchnia jest mocno ograniczona i panuje duży ruch. – Przeważnie w tego typu systemach wykorzystuje się tworzywa sztuczne, karton, drewno, aluminium czy szkło – wyjaśnia Marek Bachorski-Rudnicki.Image
Ekspozytory indywidualnie zaprojektowane i wykonane pod
potrzeby konkretnego producenta są najdroższe, ale
i najbardziej efektowne
Często stosowanym systemem w promocjach sklepowych są tzw. stojaki L, nazywane tak od kształtu litery, którą przypominają. Przyciągają uwagę klienta, a dodatkowo są łatwe w montażu oraz funkcjonalne. Rozwiązania służące ekspozycji napojów i soków poza miejscami bezpośrednio związanymi z tym asortymentem dobrze sprawdzają się również jako nośniki informacji promocyjnych. Najkorzystniejsze ich usytuowanie to oczywiście strefa kas. – Wytypowanie miejsca dodatkowej ekspozycji zależy od wielu czynników – mówi Iwona Jacaszek. – Kryteriami doboru jest chociażby to, czy sklep jest samoobsługowy czy ladowy. Znaczenie ma również wielkość punktu sprzedaży, rodzaj używanego sprzętu oraz położenie kasy lub kas.
Ekspozycja napojów, zwłaszcza w okresie letnim, musi uwzględniać również to, że klienci często kupują je z myślą o natychmiastowej konsumpcji. Dlatego bardzo ważne jest, aby kupujący mieli napoje „w zasięgu ręki” i w odpowiedniej temperaturze.
Zabieg taki zdecydowanie wspomaga sprzedaż i zwiększa obroty sklepu.
Rozwiązaniem umożliwiającym dodatkowe zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej dla ekspozycji napojów są stojaki nadlodówkowe. – Umieszczane są one nad zamrażarkami z żywnością głęboko mrożoną – wyjaśnia Iwona Jacaszek.
(SAM)
Sposoby wspomagania sprzedażyStojaki
Do najpopular- niejszych narzędzi wspierających sprzedaż należą metalowe stojaki, które ze względu na niezbyt duże gabaryty, mogą być ustawiane w różnych miejscach w sklepie. Standardowe stojaki są dosyć niskie, a produkty na nich eksponowane zazwyczaj nie sięgają powyżej zasięgu wzroku konsumenta. Wiadomo, że towar ustawiony na półce na wysokości około 130-175 centymetrów jest najbardziej widoczny.
Ekspozytory, displaye
Kolejna grupa POS-ów, na których eksponuje się soki i napoje, to displaye indywidualne. W tym wypadku często stosujemy drogie materiały, dzięki którym ekspozytor wygląda bardziej atrakcyjnie. Zaprojektowanie i wykonanie takiego displaya to umiejętne połączenie różnych technologii. Stosujemy kombinacje przestrzenne elementów graficznych, dodajemy oświetlenie, a ostatnio modne stało się umieszczanie w displayu monitorów LCD.Stanowiska promocyjne
Degustacje soków i napojów prowadzone są oczywiście przy zastosowaniu stanowisk promocyjnych, tzw. promostandów. Największą popularnością cieszą się te, które można w prosty sposób montować i demontować oraz spakować w małą torbę. Stanowiska promocyjne obsługiwane są przez hostessy. Na przedniej ściance znajduje się sporo miejsca na ekspozycję elementów graficznych. Dolną grafikę oraz toper można łatwo wymienić.Ekspozycja dodatkowa
Chcąc skupić w jednym miejscu dużą ilość produktów, tworzy się tzw. ekspozycje paletowe. Produkty są ustawione na euro-paletach, oddzielone dużymi półkami wykonanymi z tworzywa, a na froncie takich półek jest dość dużo miejsca na umieszczenie grafiki. W górnej części tej ekspozycji można dodatkowo zainstalować toper z grafiką na wysięgniku teleskopowym.
Mariusz Rutczyński, Willson&Brown

Wiadomości Handlowe Nr 5(61) Maj 2007