Świąteczne kuszenie – Wiadomości Handlowe Nr 3(59) Marzec 2007

Świąteczne kuszenie

10.03.2007.
Nacisk na motywy świąteczne, prostota, rodzinna atmosfera i wyjście do klienta – to podstawowe elementy wielkanocnej ekspozycji. POS-ów i innych elementów promocyjnych nie należy jednak nadużywać.ImagePowinny znaleźć się w takich miejscach sklepu, w których kupujący się ich spodziewa. W żadnym wypadku nie mogą zaburzać rozkładu poszczególnych grup towarowych i utrudniać przepływu klientów.
– W dziale produktów FMCG zabiegiem marketingowym, który świetnie spełnia swoje zadanie, jest umożliwienie konsumentowi degustacji promowanego produktu – radzi Marek Bachorski-Rudnicki, Key Account Manager w firmie AdSystem. – Forma promocji jest w tym wypadku bardzo istotna i odgrywa ogromną rolę. Im stoisko ciekawsze i bardziej przykuwające wzrok, tym większa szansa na wzbudzenie zainteresowania klienta. Kształty tego typu ekspozytorów dostosowywane są do potrzeb zamawiającego. Jak wskazuje przedstawiciel firmy AdSystem, obecnie dużą popularnością cieszą się stoiska owalne, z tzw. górnym toperem. Jednak o powodzeniu ekspozycji decyduje dobranie odpowiedniej grafiki, szczególnie w okresie świątecznym. Powinny to być elementy z jednej strony przykuwające uwagę i powodujące chęć zatrzymania się, a z drugiej – niezbyt nachalne, nie kłócące się z rodzinnym charakterem Świąt. – Skuteczny zabieg stanowi umieszczenie symboli i grafik kojarzących się jednoznacznie z okresem wielkanocnym lub z oferowanym produktem oraz logo firmy – radzi Marek Bachorski-Rudnicki. – Podstawowym błędem jest szukanie zbyt skomplikowanych rozwiązań technicznych. Czasami zaawansowane systemy wystawiennicze gubią przekaz skierowany do konsumenta, utrudniając dostęp do produktu.
Wskazane są ciepłe barwy, połączone w harmonijne kompozycje. Dobrze też sprawdza się eksponowanie motywów kojarzących się z bezpieczeństwem i Świętami. – Prym wiodą oczywiście kurczaczki, pisanki, wstążeczki, czyli wszystko, co jest tematycznie związane z okresem Wielkanocy – wymienia Pamela Wilczyńska z firmy VKF Spork Heinz Renzel. – Jeśli chodzi o kolorystykę, należy zachować złoty środek, dobrać kolory tak, aby przekaz był czytelny, bez zbędnych upiększeń, które często są stosowane, a deformują odbiór komunikatu. W okresie Świąt Wielkanocnych dominują kolory: zielony, żółty, pomarańczowy oraz złoty.Wybieraj sprawdzone miejscaPrzed Wielkanocą klienci częściej niż zwykle pozwalają sobie na cenowe szaleństwo. Zjawisko to można wykorzystać także w świątecznych ekspozycjach wspomagających sprzedaż, większy nacisk kładąc na opakowanie, reklamę i promocję. Wyjątkowy czas – wyjątkowe zakupy – wyjątkowy asortyment, taką ścieżką podążają myśli klientów odwiedzających placówki handlowe. – Na zachowanie kupujących istotny wpływ wywierają formy sprzedaży produktów – mówi Marek Bachorski-Rudnicki. – Postawy konsumentów wobec sieci sprzedaży i poszczególnych sklepów powstają w ten sam sposób, jak postawy wobec towarów czy marek. Dlatego właśnie odbiór obiektu handlowego jest jednym z czynników decydujących o lokalizacji elementów wspomagających sprzedaż. Konsumenci najczęściej znają układ sklepu, rozkład poszczególnych grup towarowych i umiejscowienie regałów. Z kolei miejsce sprzedaży powinno się im kojarzyć z ciepłem i bezpieczeństwem. Wykorzystując te zależności, należy umiejscawiać elementy promocyjne w takich lokalizacjach, w których klient się ich spodziewa. – Najlepiej wykorzystać znane mu punkty promocyjne, do których odbiorca już się przyzwyczaił i do których podąża w pościgu za okazją – zgadza się Pamela Wilczyńska.

Szanuj czas klienta

Należy jednak pamiętać, że konsument, chociaż gotowy jest poświęcić więcej czasu np. na dojazd do ulubionego sklepu, równie łatwo zniechęca się, jeżeli się go „zawiedzie”, np. nieumiejętną aranżacją, sprawiającą wrażenie chaosu i zbytniego nagromadzenia produktów, krzykliwymi reklamami czy agresywnymi punktami promocyjnymi. – Równie ważne z marketingowego punktu widzenia są reakcje konsumenta na oświetlenie czy tłok w sklepie oraz wnętrze obiektu, jego wystrój, kolorystykę czy muzykę, jaką słychać w tle – mówi Marek Bachorski-Rudnicki. Umiar i złoty środek – to podstawowe kryteria, które powinny dyktować rodzaj i miejsce zastosowanego systemu wspomagania sprzedaży. Przejrzystość oferty, a nie natłok promocji, przyjazna, świąteczna atmosfera, a nie agresywna reklama.
Należy przy tym pamiętać o stosowaniu podstawowych zasad ekspozycji towarów w placówkach handlowych. Czyli produkty silnie rotujące zawsze umieszczane są możliwie najdalej od linii kas i od wejścia, by zmusić konsumentów do pokonania drogi przez inne działy. Uzyskuje się dzięki temu dodatkowe możliwości zaprezentowania asortymentu, którym klient raczej nie jest zainteresowany, ale który może się jednak znaleźć w jego koszyku, jeżeli zostanie umiejętnie zaprezentowany „po drodze”.
(SAM)

Okiem detalistów
Prostota poszukiwana

ImageW tym roku stawiamy na prostotę i skuteczny przekaz. Produktem, który spełnia te wymagania, są systemy popularnie zwane rollupami (systemy umożliwiające umieszczenie zrolowanej grafiki w metalowej kasetce – przyp. red.). Jest to niezastąpione narzędzie do wspomagania różnego typu działań marketingowych wszędzie tam, gdzie bezpośredni kontakt wymaga wzmocnienia przekazu wizualnego. Doskonale nadaje się na promocje czy pokazy. Dzięki niewielkiej wadze, z powodzeniem wykorzystywane jest przez przedstawicieli handlowych.

Marek Bachorski-Rudnicki,
            AdSystem


 Wiadomości Handlowe Nr 3(59) Marzec 2007